« Wild » by Jean-Marc Vallée

reese witherspoon wild

Wild Reese Witherspoon

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By Elsa Klughertz

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Les notes de El condor pasa fredonnées par Simon and Garfunkel résonnent dès les premières images du film et nous maintiennent en haleine jusqu’à ce que l’on puisse entendre enfin la chanson dans son intégralité…

I’d rather be a sparrow than a snail
 / Yes I would
 If I could, I surely would
 / Hmm mm / I’d rather be a hammer than a nail
 / Yes I would
 If I only could, I surely would
 / Hmm mmm…

Comment vivre sa vie de femme lorsque l’on essaye de faire le deuil de sa mère qui vient de mourir et dans le même temps celui de son père absent nous laissant les souvenirs trop présents d’une enfance rythmée par les coups ? Comment continuer sa vie ne sachant pas comment aimer les gens ? Comment vivre sans pouvoir rencontrer ? La fuite devient une nécessité. S’extraire du monde, partir en quête d’une autre vérité, tout quitter comme seule route de survie possible reste sans doutes la seule issue.

Jean-Marc Vallée choisit le titre Wild pour illustrer cette marche inspirée d’une histoire vraie : celle de Cheryl Strayed. Ce film va non sans nous rappeler la vie de Ron Woodroof avec Dallas Buyers Club dans lequel Matthew McConaughey tient le rôle de ce Texan atteint du sida ayant fondé un club pour combattre la maladie.

Ici, Reese Witherspoon incarne Cheryl Strayed et décide de faire ce parcours à pied appelé le Pacific Crest Trail, long de 1 700 kilomètres : un désertique chemin de randonnée menant de la frontière mexicaine aux forêts de l’Oregon. Les voix de Léonard Cohen, de Bruce Springsteen et de Simon and Garfunkel viennent accompagner cette marche, comme une analyse et voulant éviter la rédemption. Comme un pèlerinage sans icône, Cheryl assomme ses souvenirs au fur et à mesure qu’elle abat les kilomètres.

Ce film nous replonge dans l’univers de Into the wild et son goût immodéré de la nature vierge, de l’isolement et du désir de néant. Ce film reste une ode à la liberté et au choix. Le réalisateur canadien choisit de rythmer cette marche par des flash-backs qui nous replongent dans le passé chaotique de Cheryl puis des plans de nature et de désert qui nous parviennent tout à coup comme salvateurs. Comme dans une vie, où le rêve et la réalité se choquent sans jamais de trêve, ici le souvenir et la marche comme « oubli de soi » se percutent pour mieux aider à reconstruire.

wild reese witherspoon

The film begins with a soft humming of El condor pasa by Simon and Garfunkel; we hold our breath until the lyrics of the song finally break out:

I’d rather be a sparrow than a snail
 / Yes I would 
If I could, I surely would
 / Hmm mm / I’d rather be a hammer than a nail
 / Yes I would
If I only could, I surely would
 / Hmm mmm

How can you blossom as a woman when you are still mourning your mother? How can you forget your absent father who left nothing but bruises? How can you go on living your life without knowing how to love anyone? How can you live without meeting others?Running away becomes a necessity. Removing yourself from the world, fleeing on a quest for a different truth, leaving everything behind as the only possible lifeline.

Jean-Marc Vallée chose the title Wild to illustrate this journey inspired from a real-life story: that of Cheryl Strayed. This film can easily remind us of Ron Woodroof’s true story portrayed in Dallas Buyers Club, starring Matthew McConaughey who embodies this Texan cowboy struggling against Aids and running a club that gives out medication to fight the disease.

Reese Witherspoon portrays Cheryl Strayed, a woman who has decided to walk the Pacific Crest Trail, a 1 700-kilometer long and arid hiking trail starting at the Mexican border and leading up to the forests of Oregon. The voices of Leonard Cohen, Bruce Springsteen and Simon and Garfunkel make up the soundtrack to this journey, together forming a sort of analysis that shows no redemption. Like in a pilgrimage without any sacred destination, Cheryl knocks out her dark memories as she conquers distances. Each stage she overcomes is a step away from her past.

This film recalls the atmosphere of Into the wild and its immoderate taste for raw nature, isolation and thirst for nothingness. It is another ode to freedom and choice. The Canadian director gave rhythm to this walk by inserting flashbacks that plunge the viewer into Cheryl’s chaotic past, which by contrast accentuate the soothing and redeeming aspects of the large shots of nature and of the desert. Like in real life, where dream and reality collide ceaselessly, it is here through the interaction between remembering and walking that Cheryl can forget her self and get back on track.

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© Twentieth Century Fox

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